Een tijdje geleden las ik een interview van de Correspondent met Herman Tjeenk Willink (voormalig politicus en oud-topambtenaar). Dat ging onder andere over de huidige politieke situatie en kennis die hij wil overdragen. Maar wat hij daar ook in benoemt, is het belang van in gesprek zijn. Dus niet alleen je kennis overdragen, maar je juist te laten bevragen. Het echte gesprek voeren, waarin beide partijen open staan om te luisteren en nieuwe informatie te horen. De oud-topambtenaar geeft aan dat bevraagd worden “luikjes van doosjes met kennis” openen, doordat je wordt aangesproken op kennis waarvan je je niet bewust was dat je die had. Door kennis met elkaar uit te wisselen en de kijk van de ander eraan te koppelen ontstaan er weer nieuwe ideeën.
Het niveau daalt in tijden van stress
Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar in de praktijk blijkt het voor ons lastig zijn om te luisteren. Uit een onderzoek van managementadviseur Arend Ardon blijkt dat als de situatie spannend wordt het niveau van luisteren bij managers naar beneden gaat. Dat zal niet alleen gelden voor managers. Hoe vaak zien we het wel niet in onze dagelijkse praktijk dat er niet naar elkaar geluisterd wordt maar alleen maar een boodschap wordt verkondigd.
Luisteren wordt vaak gezien als iets passiefs. Terwijl we in tijden van stress/ onzekerheid/ spanning graag iets willen doen. En dat is dan niet luisteren. Het gevolg: we staan niet openen voor nieuwe informatie of een andere kijk en komen dus niet gauw tot nieuwe ideeën.
Zorg dat het jou niet overkomt
Wil jij nu dat jou dat niet overkomt, introduceer dan in jouw leven W.A.I.T.
W.A.I.T is een acronym dat staat voor Why Am I Talking?. Communicatie-expert Janine de Munck heeft hier een hele duidelijke regel:
– Heb je echt iets heel belangrijks te melden?
– Is het de juiste tijd om te spreken?
– Is het nog niet gezegd door iemand anders?
Alleen als je op alle drie ‘Ja’ kan antwoorden, zeg je het beknopt. En anders geldt W.A.I.T.
Nieuwe kennis èn verbinding
W.A.I.T. is niet alleen handig om nieuwe ideeën op te doen in een gesprek. Het geeft je ook de ruimte om je ratio aan te spreken doordat je bewust een pauze neemt. Het helpt te voorkomen dat je bijvoorbeeld defensief wordt en je afsluit waardoor je de verbinding met de ander verliest. Met een simpele vraag aan jezelf kan je innoveren en verbinden.
Vind je het nu lastig om dit te onthouden, schrijf W.A.I.T dan boven aan je notitieblok of plak een post-it op je scherm. Het is misschien even wennen, maar het is echt de moeite waard.
Heb je interesse hoe je meer rust en reflectie in kan bouwen in je werk, team en organisatie zodat je blijft ontwikkelen? Neem dan contact op.