Emoties, die horen niet thuis in zaken. Dat is een opmerking die ik best vaak hoor als ik met leiders, directieleden en CEO’s werk. “Emoties laat je maar thuis.”
Meestal gaat daar een conversatie aan vooraf die ongeveer zo gaat:
„Het is best eenzaam aan de top. Ik kan niet makkelijk met iemand even sparren.”
“Waarom kan dat dan niet?”
“Ze begrijpen me niet, ik zit op een ander level”
En als ik vraag: “Wat begrijpen ze dan niet?”
“Mijn zorgen over de toekomst” of juist “Mijn enthousiasme voor waar we naar toe gaan.” “Ik kan mijn ware emoties niet tonen, want dat is niet professioneel.”
Als ik vraag of ze dat wel eens geprobeerd hebben, geven de meesten het eerlijke antwoord van niet. En dat is helemaal niet ongewoon.
Veelal wordt het tonen van emoties gezien als iets negatiefs en wat z-e-k-e-r niet in een zakelijke context thuis hoort. Gek is dat niet; we worden namelijk getraind en onderwezen in cognitieve vaardigheden, feiten, modellen, theorieën en rationeel denken en daar passen emoties niet in. Emotie wordt gedefinieerd als een innerlijke beleving van bijvoorbeeld angst, vreugde, boosheid dat opgeroepen wordt door een situatie of spontaan gebeurt. (wikipedia definitie hier)
Er wordt ons geleerd kalm en sereen over te komen; de veilige baken in de heftige storm.
Frederic Laloux, een onderzoeker op het gebied van nieuwe organisaties en leiderschap, beschrijft in zijn onderzoek dat wij als werknemer maar 1/16 van onze gehele persoonlijkheid meenamen naar het werk, alleen het rationele. De wereld verandert en vraagt nu om de werknemer als geheel mens. Dus niet alleen ratio maar ook bijvoorbeeld emotie en intuïtie.
Met emotie aan de gang = succes
Wil je een succesvolle leider zijn, dan moet je eigenlijk juist wel met emoties aan de gang, zo ook volgens het onderzoek van Merlijn Venus en Daan Stam van de Rotterdam School of Management Erasmus Universiteit. (Vind het artikel hier)
Dit duo heeft in hun onderzoek aangetoond dat leiders effectief zijn als hun emoties kloppen met de visie die ze voor het bedrijf in gedachten hebben. Als u als leider dus vindt dat er een gouden toekomst ligt voor uw bedrijf, dan wordt dat geloofd als daar een enthousiaste, positieve emotie bij is. Uw collega’s en medewerkers zullen u veel sneller volgen, gemotiveerd zijn en uw visie doorzetten.
Of als er een dreiging is en u reageert daar met frustratie en boosheid op, zullen mensen geneigd zijn u veel en veel eerder serieus te nemen. Denk aan Al Gore’s Inconvenient Truth en hoe dat insloeg als een bom. Als hij dat zonder emotie had verteld, was de boodschap lang niet zo goed aangekomen. Of dichterbij huis: onze eigen minister Frans Timmermans toonde in de zaal van de VN Veiligheidsraad zijn emoties over de ramp met de MH17 en oogstte veel bewondering.
Omgekeerd werkt het tegen u: als u zich zorgen maakt over de toekomst van uw bedrijf en u reageert daar met geen emotie of een positieve emotie op, dan wordt uw leiderschap en visie niet zo snel serieus genomen. Daar zijn mensen zich overigens niet eens zo van bewust.
Nu is het wel zo dat lukraak emoties afvuren minder goed werkt. Maar er is wel een manier om goed om te gaan met emoties en dat is waar mindful leiderschap over gaat.
Twee stappen naar mindful leiderschap
Twee stappen naar mindful leiderschap die u helpen om emoties efficiënt in te zetten:
1 – Creëer besef: Ontdek en erken uw eigen emoties. Bemerk gedurende de dag hoeveel emoties er bij u op komen. Laat ze er zijn en ga er niet op in. Vreugde, verdriet, woede het komt allemaal in een dag bij ons op. De een in wat heftigere mate dan de ander, maar ze zijn er zeker.
Het is heel normaal om iets te voelen en emoties horen dan ook bij de mens.
Creëer besef van emotie, niet alleen bij uzelf maar ook bij anderen.
2 – Toon emotie: Verwoord het, zeg wat het met u doet als u een gouden toekomst ziet voor het bedrijf, show uw enthousiasme. Of als u zich zorgen maakt over de toekomst vanwege een mogelijke natuurramp -denk aan Al Gore- zeg het, laat het zien. Wees niet bang om te ondersteunen met lichaamstaal en uw emotie te laten zien. Mocht u hier moeite mee hebben, oefen het dan eerst op een vriend of familielid om uw emoties te benoemen in een situatie. Kijk wat dat in een gesprek doet.
Met deze twee stappen heeft u al een mooi begin naar effectief en mindful leiderschap. Er zitten wel wat addertjes onder het gras: Niet elke emotie is geschikt om zomaar te uiten en het overzien van emoties heeft training nodig. Ook hier geldt weer “Practice makes perfect”.
Wilt u meer weten, kijkt u dan bij de programma’s van Ki2.
Liever eerst eerdere ervaringen lezen, klik dan hier.
Foto credits: Saurabh Vyas