Sinds een paar weken heb ik een nieuwe koptelefoon. Een hele grote over the ear noise cancelling unit die werkelijk geweldig is en ervoor zorgt dat ik in alle rust kan werken.

Geluid is voor veel mensen echt een enorme bron van afleiding en zorgt ervoor dat we ons niet goed kunnen concentreren en niet goed kunnen presteren.

Het brein is heel snel afgeleid en afleiding kan als gevolg hebben dat je wisselt van werkzaamheden. Dat wisselen kunnen onze hersenen niet zo goed aan. Het geeft stress en het maken van fouten ligt dan op de loer. We gaan niet ergens diep op in, maar blijven oppervlakkig aan iets werken. Langere tijd ergens aan zitten heeft de voorkeur. Volledig gefocust met iets bezig zijn heeft een positief effect op onze prestatie. Ik moet zeggen dat ik ook echt verschil merk met die hoofdtelefoon: afleiding irriteerde me (ook een vorm van stress) en nu dat verminderd is, merk ik dat ik minder stress heb en mijn concentratie is verbeterd.

“Meer impulsen in één dag dan in een heel mensenleven”

Tegenwoordig krijgen we enorm veel impulsen. Ik heb eens gelezen dat wij vandaag de dag op één dag evenveel impulsen krijgen als een persoon uit de Middeleeuwen in zijn hele leven kreeg. Dat is bizar veel afleiding en daarmee momenten waarin we aan het switchen zijn van waar we mee bezig zijn. Daardoor ontstaat er meer stress en maak je sneller fouten.

Hoe meer afleiding je krijgt, hoe meer moeite het kost om je te concentreren. Ook als je veel aan het multitasken bent (dus aan het switchen bent tussen taken), kost het meer inspanning om geconcentreerd bezig te blijven. Een gevaar voor het brein!

Gelukkig kun je concentratie trainen. Hoe meer je traint, hoe makkelijker je je weer kunt concentreren en hoe minder de afleiding wordt.

Je kunt het trainen door middel van stilte retraites. Als dat niet haalbaar is, kun je ook met aandachtsmeditatie die spier trainen.

Dat doe je zo:

  • Ga zitten op een plek waar je niet gestoord kunt worden en neem je voor om 10 minuten je aandacht bij je ademhaling te houden. Zet een wekker op 10 minuten (bijvoorbeeld een kookwekker of je telefoon).
  • Sluit je ogen, zet je telefoon op vliegtuigstand en neem een alerte en ontspannen houding aan. Alert en ontspannen wil zeggen: niet onderuit gezakt, maar rechtop, met rechte rug en ontspannen schouders.
  • Breng je aandacht naar je ademhaling. Volg met je aandacht de inademing en de uitademing. Het maakt niet uit hoe diep of hoe hoog je ademhaling is, alle beweging is goed. Volg elke keer het ritme van de inademing en de uitademing van het begin tot het einde.
  • Er zullen gedachten opkomen, je geest zal afdwalen, je gaat misschien dagdromen of piekeren. Dat hoort er allemaal bij. Merk het op als dat gebeurt en breng je aandacht terug naar je ademhaling. Elke keer opnieuw. Hoe vaak het ook gebeurt. Je hoeft nu niks met die gedachten te doen. Je focust je alleen maar op je ademhaling.
  • Na 10 minuten – als je wekker gaat – open je weer je ogen en ga je door met wat je aan het doen was.

Hoe langer en hoe vaker je dat doet, hoe sterker je concentratie wordt. Kijk vooral wat haalbaar is. Laat je niet demotiveren als het even niet lukt. Net als met elke training kost dit tijd. Wil je nog een tandje harder trainen, doe dan bovenstaande met je ogen open. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Wil jij je aandacht richten en je concentreren op zaken die impact maken? Schrijf je dan in voor mijn training! Op 7 februari gaat er weer een van start. Meer informatie vind je hier.