Skip to main content

Voor veel mensen is het de afgelopen tijd vakantie geweest en is de tijd van vrij zijn nu voorbij. Het werk begint weer.

Maar dat is dit jaar niet zoals het de afgelopen jaren is geweest. Onlangs gaf president Rutte nog aan dat het de bedoeling is dat we zoveel mogelijk thuis werken en ook nu is het niet ‘back to normal’. Dat voel best even vreselijk saai en uitputtend.

Collega’s waren blij je te zien

Waren we in de afgelopen jaren zo gewend om – al dan niet met zin – na je vakantie weer aan het werk te gaan, je moest in ieder geval verschijnen. Mensen rekenden er ook. Afgezien dat je een volle mailbox had, lag er mogelijk ook een stapel brieven op je bureau. Je collega’ s waren blij je te zien, mensen vroegen hoe je het had gehad en als je even een dipje in energie had, was er altijd wel een collega die je erdoorheen trok.

Maar nu niet. Nu zitten we thuis. Als de wekker gaat, is er misschien niet echt haast. Je reistijd is nul, je kunt gewoon in bed je werk doen en niemand met wie je bij een kop koffie je vakantie kan herbeleven. Dat kan best een beetje gek of demotiverend zijn. Ook nu valt die sociale interactie van vakantie weg.

Discipline vraagt veel van je hersenen

En dat niet alleen. Ook de structuur moet je weer helemaal zelf bepalen. Wanneer je begint,  wanneer je koffie drinkt, wanneer je e-mails leest. Waar we in de afgelopen jaren bij ‘nog in de vakantiestemming zijn’ konden terugvallen op de energie en structuur van je collega’s en omgeving, is het nu een vraag van zelfdiscipline. En dat kan echt wel moeilijk zijn en kost ieder mens enorm veel energie. Het is weer even wennen. Nog meer dan anders.

Wat nu te doen:

1 – Maak een dagschema voor jezelf. Stel op wanneer je wat gaat doen en wanneer.

Spreek met iemand af die je eraan kan houden. Dat kan een collega of een huisgenoot zijn.

 

2 – Bouw rustmomenten in. Die zelfdiscipline vraagt wat van je hersencapaciteit. En dat je nu de energie mist van de mensen om je heen, kan extra pittig zijn. Het is dus ook niet gek als je wat extra moe bent.

 

3 – Wat voor jou geldt, geldt ook voor een ander. Besteed aandacht aan iemand die terug is van vakantie. Bel, app of mail om te vragen hoe het was. Misschien kunnen jullie elkaar ook weer motiveren om in het werkritme te komen.

 

Tot slot: Wil je wel wat hulp bij persoonlijk leiderschap en reflectie? Houd dan mijn nieuwsbrief of social media in de gaten. Er komt een bijzonder aanbod aan!

Delen:
Our time: 7:46pm UTC