“De emoties gieren door mijn lijf en het verschilt niet eens per dag, maar per uur”, vertelde een klant. “Het ene moment ben ik opgewekt, vol vertrouwen en blij. Het volgende moment snauw ik naar mijn familie, heb ik geen idee hoe dit nu verder moet en wil ik alleen maar weer eens een keer zonder mandje door de supermarkt banjeren en alles vastpakken, net als voor de crisis. Ben ik nu gek?”.

Herken je dit? Ik in ieder geval wel en het is ook menselijk. Ook in niet-crisistijd. Let maar eens op: Gedurende de dag komen er bij ons emoties voorbij: blij, bang, boos, bedroefd, beschaamd, opgelucht, gefrustreerd, you name it. Ze komen en ze gaan.

Emoties in de hersenen

In stressvolle tijden zijn de emoties echter vaak heftiger, sterker en beter voelbaar. Dat heeft onder andere te maken met onze hersenen: de frontale kwab (het voorste gedeelte van je hersenen) is belangrijk bij het reguleren van emoties. Als we stress hebben, spanning of druk ervaren werkt onze frontale kwab minder goed en dus reguleert deze kwab de emoties minder goed. Dat betekent dat je angst of boosheid of welke emotie dan ook sterker ervaart.

Een veelgemaakte fout

Dat je sterkere emoties voelt in de coronacrisis is dus niet zo gek. Maar hoe ga je ermee om? Waar veel mensen naar neigen is het onderdrukken van hun emoties. Ze stoppen ze weg, willen niet voelen dat ze boos, bang of bedroefd zijn en besteden er geen aandacht aan. En dat is logisch, maar niet helpend. (lees hier mijn blog over ‘de quick guide naar emoties‘)

Hoe dan wel te dealen met die emoties?

Het antwoord hoe je hier het beste mee om kan gaan, ligt in de zin: ze komen en ze gaan. Angst, frustratie, blijdschap, verdriet: ze komen op, zijn er even (of soms wat langer) en gaan dan weer weg. Rumi (filosoof en dichter van Perzische afkomst en soefi-mysticus) schreef er een mooi gedicht over ‘De Herberg’, dat hier onderaan het artikel staat.

Hij beschrijft hoe elke emotie je iets te bieden heeft en dat het belangrijk is dat je emoties erkent. Niet om je erin te verliezen, maar erop te vertrouwen dat dit een continu proces is van komen en gaan. Je hebt de keuze om je emoties niet te volgen, maar ze alleen maar te erkennen en het vertrouwen te ontwikkelen dat emoties niet blijvend zijn.

Een veel gemaakte denkfout is dat veerkrachtig of sterk zijn, betekent dat je niet verdrietig of bang mag zijn. Maar daar gaat het niet om. Veerkrachtig en sterk zijn betekent dat je het vertrouwen hebt dat er wel weer iets goeds komt en dat die emoties er dus gewoon mogen zijn.

Wat betekent dit voor jou?

  1. Erken je emoties. Stop ze niet weg, maar laat ze er gewoon zijn. Het is net als met spinnen: je vindt ze misschien niet leuk, maar ze eten wel de muggen in je huis op. Een beetje spin verwelkomen heeft dus wel een functie!
  2. Besteed er niet tè veel aandacht aan. Emoties zijn er gewoon. Ze komen en ze gaan. Je hoeft jezelf er niet in te verliezen.
  3. Wees je ervan bewust dat als je moe bent, hongerig of gestrest, je minder goed emoties kunt reguleren. Je ervaart ze dan dus heftiger.
  4. Bouw aan je vertrouwen. Dat kan je doen door bijvoorbeeld je te focussen op het nu; op iets dat je nu aan het doen bent of op je ademhaling. Doe mee met mijn gratis 9-daagse ‘Zuiver je hoofd’ meditatiereeks.

En kan je bij het omgaan met emoties en het bouwen aan vertrouwen wel wat hulp gebruiken? Volg dan mijn online training die onder andere daar een enorme boost aan geeft. En wellicht als troost sluit ik af met de woorden van Rumi: “This too shall pass.”

‘De herberg’  – Rumi

Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.