Slim èn gelukkig zijn. Wie wil dit nu niet? Met slim zijn kom je een heel eind in de wereld. En gelukkig zijn? Daar streven we allemaal naar. Gelukkig zijn is een veranderend iets. Het ene moment zijn we dolgelukkig, het andere moment is er verdriet. Geluk is niet een eindtoestand, zoals veel sprookjes ons doen geloven. Gelukkig zijn is fluctuerend; het komt en het gaat. En waar sommigen denken dat slim zijn vaststaat, blijkt ook dat dat wisselend kan zijn. Op beide zaken kan jij zelf invloed hebben!

Jouw invloed op slim en gelukkig zijn

Laatst zag ik een video van de universiteit van Nederland waarin werd weerlegd dat je van Mozart luisteren slimmer wordt. Er blijkt wel iets anders te zijn waar je slimmer van wordt. Volgens muziekwetenschapper prof. dr. Henkjan Honing (UvA) die zich hierin verdiept heeft, word je slimmer als je in een vrolijke stemming bent. Het maakt niet uit door wat geeft hij aan. Als je vrolijker wordt door het eten van een banaan, dan kan dat ook. Het is overigens wel een tijdelijk effect. Na 10 tot 20 minuten is het effect weg en ben je weer op je oude niveau.

Maar ook al is het effect tijdelijk, het is wel een interessant gegeven dat je kunt gebruiken wanneer je een moeilijk gesprek of probleem hebt. Vraag je eens af waar je vrolijk van wordt. Daar heb je namelijk zelf invloed op.

A wandering mind is an unhappy mind

Uit een studie van Matthew Killingsworth en Daniel Gilbert blijkt dat we het merendeel van onze tijd aan het dagdromen zijn, maar ook geeft deze studie aan dat dàt ons juist niet gelukkig maakt. Een geest die afdwaalt naar zaken die mogelijk kunnen gebeuren of die we anders hadden kunnen doen in het verleden, is niet een gelukkige geest. Zoals de wetenschappers het zeggen: “A wandering mind is an unhappy mind”. Het default mode network in je brein dat verantwoordelijk is voor rumineren en zorgen maken, is dan actief, in tegenstelling tot het task positive network dat zich richt op het hier en nu.

De studie geeft aan dat mensen het gelukkigst zijn als ze gefocust met één ding bezig zijn. Sterker nog; al is de taak die ze doen niet geweldig, ze zijn gelukkiger als ze gefocust zijn op die taak in het hier en nu, dan wanneer ze afdwalen met hun gedachten.

Volgens de onderzoekers spenderen we 46,9% van onze tijd met afdwalen en nadenken over zaken waar we geen invloed op kunnen uitoefenen. We denken na over dingen die niet gaan gebeuren, of die er niet zijn, of die we niet kunnen veranderen. We vullen ons hoofd met ruis en zijn dus niet bezig met het hier en nu, terwijl dat ons wèl gelukkig maakt.

Trainen op focus

Gelukkig kunnen we dit wel trainen. Met aandachttrainingen zoals mindfulness, kunnen we onze geest trainen om meer in het hier en nu te zijn, zodat we met meer focus werken en het sneller opmerken als we afgedwaald zijn. Door meer met je geest in het hier en nu te zijn, kun je dus invloed uitoefenen op je geluk!

Even terug naar dat slimmer worden. Als je dus tijdelijk slimmer wilt worden, moet je je stemming beïnvloeden. Dat kan door zaken als chocola eten of een potje tafeltennis spelen, maar het kan ook door het sturen van je aandacht naar het hier en nu. Sta jij voor een moeilijk probleem en wil je een boost in je slimheid? Focus dan op waar je mee bezig bent en zorg dat je alleen maar daarmee bezig bent. (Hier kun je in mijn blog lezen hoe je dat doet!).

“Since the basic source of peace and happiness is one’s own mental attitude, it is worthwhile adopting means to develop it in a positive way” – Dalai Lama

Overigens bestaat ook de opvatting dat je slimmer kunt worden, als je gelooft dat je slimmer kunt worden. Daar schreef de Correspondent over. Dit is het idee van de groei mindset van Carol Dweck (Eerder schreef ik daar ook over); wees je er bewust van wat je tegen jezelf zegt en welke mindset je jezelf aan praat. Hoe je dat doet? Je raadt het al: met aandacht in het hier en nu zijn en bewust worden wat je zegt.

Simpel idee? Ja!

Makkelijk? Nee!

Die aandacht voor het hier en nu en bewust worden van jezelf en je eigen mindset, moet je trainen. Het is niet een vaardigheid die je zomaar onder de knie hebt, anders had iedereen dat natuurlijk allang gedaan.

Maar is het mogelijk? Absoluut ja!

Meer weten? 7 februari begint een nieuwe training. Je kunt hier meer informatie vinden.

Vind je het interessant, maar kun je niet op deze datum? Laat het me weten via welkom@kikivreeling.nl en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!