“Het is een tijd van bezinning hè” hoor ik vaak om me heen. Voor veel mensen is de corona-tijd om na te denken waar zij en wij als geheel nu eigenlijk mee bezig zijn. Wat is nu ècht belangrijk? Waar ben ik eigenlijk elke dag mee bezig? Wat heb ik nu ècht nodig? Wie of wat mis ik het meest? Waarom doe ik x niet elke dag? (Vul voor een x een random iets in: wandelen, gezond eten, vragen aan je collega of hij het nog vol houdt, vertellen wat je bezighoudt et cetera).

Vragen over hoe we omgaan met onszelf, naasten en werk, maar ook over de maatschappij, de consumptie, de planeet. Doordat de wereld tot collectieve stilstand kwam, leek het erop dat we ineens de tijd hadden om te reflecteren, om eens van een afstandje te kijken naar wat er speelt en de diepere levensvragen toe te laten. Zoiets vraagt moed, want de vragen noch de antwoorden zijn makkelijk.

Van voornemen tot verandering

Voor sommige mensen betekent dit dat ze beter beseffen wat ze allemaal wèl hebben, voor anderen dat ze niet zo in de ratrace van het leven willen zitten. Weer anderen waarderen collega’s ineens veel meer en het ‘maandagochtend koffiemoment’. Vrijheid krijgt ineens een diepere betekenis. Weer anderen maken plannen om nu echt te doen waar ze goed in zijn of te richten op wat ze willen bijdragen. En ik hoor ook van mensen die besluiten om al hun vergadering via Zoom te doen en niet meer zomaar iets in te squeezen.

 

Plannen voor een ander type vakantie worden gemaakt, er wordt gezonder gegeten, meer gesport en de eenzame buurvrouw wordt vaker aangesproken. We juichen omdat vogels, leeuwen en wasberen zich weer laten zien waar vòòr corona de mens het gebied had overgenomen. Voornemens voor na corona of in de nieuwe realiteit worden gemaakt.

Wat blijft er over na de corona-tijd?

Maar dan, na de corona tijd… wat blijft erover van de bezinning? Welke verandering beklijft? Welk voornemen zet je om in ander gedrag? Je kunt het misschien een beetje vergelijken met Oud en Nieuw. Steevast hebben mensen klokslag 1 januari het voornemen om gezonder te gaan eten en af te vallen. En toch is het in de afgelopen jaren de drukste dag voor Thuisbezorgd geweest (volgens Thuisbezorgd zelf). Thuisbezorgd staat nou niet bekend om de meest gezonde of calorie-arme maaltijden.

Maar dit is geen treurig stukje over dat je deze antwoorden op je bezinning niet kan waarmaken. Absoluut niet. Ik weet dat verandering wel degelijk kan en ik zie het gebeuren bij de mensen met wie ik werk. Je hebt niet voor niets deze tijd van bezinning gehad die jou heeft geholpen om iets aan te pakken. Je moet alleen weten hoe je de automatische piloot – het ingesleten paadje van reactie in je hersenen – in je gedrag kan weerstaan.

Wat jij kan doen om van je bezinning een verandering te maken

  • Als je iets wilt veranderen, schrijf de veranderingen onder elkaar op.
  • Bekijk je lijst. Zijn sommige veranderingen met elkaar verbonden? Bedenk dan waar het echt op gaat. Bijvoorbeeld: ‘Meer contact maken met mijn collega’, ‘Delen hoe het gaat’, ‘Oog hebben voor de situatie van mijn collega’, ‘Minder lang vergaderen’ gaat over ‘Beter communiceren’.
  • Nummer ze op volgorde van belangrijkheid voor je. 1 is het belangrijkst, 2 iets minder enzovoort.
  • Focus op je belangrijkste verandering. Beschrijf wat dit betekent, wat jij moet doen in gedrag, in welke situaties ‘Beter communiceren’ (te vervangen door jouw grootste verandering) voorkomt en schrijf dit allemaal op. Beschrijf ook welk gedrag je wilt vervangen.
    Bijvoorbeeld: ‘Beter communiceren’ betekent echt luisteren, vragen, iets delen van jezelf, eerlijk toegeven als je afgeleid was in de vergadering en het punt niet gehoord hebt, de ander willen begrijpen, stop zeggen als je informatie niet kan opnemen. Dus; niet meer ‘Ja’ zeggen als je het eigenlijk niet weet, niet zeggen dat je het snapt als het niet zo is, niet je collega afschrijven omdat deze niet snel genoeg een oplossing heeft, enzovoort. Situaties: In team meetings, maar ook bij de koffieautomaat en aan de eettafel.
  • En dan … word je bewust van je gedrag in deze situaties. Wat doe je wel, wat doe je niet? Hoe komt het dat je je voorgenomen verandering niet doet? Wat triggert je om in oud gedrag te vallen? Breng in elke situatie waarin deze verandering speelt, je bewustwording naar het proces. Het proces bij jou intern (hoe komt het dat ik dit doe?) en extern (wat doet de ander, wat is de omgeving?). Observeer en leer! En probeer de volgende keer er iets aan te veranderen. Je zult zien dat met die bewustwording je inzicht in jouw automatische gedrag krijg en daarmee de ruimte creëert om anders te reageren. Zo kan je handen en voeten geven aan je tijd van bezinning.

Maar let op: makkelijk is het niet! Dit vraagt tijd en constant je nieuwe gedrag herhalen totdat ook dat een ingesleten paadje in je hersenen is.

Lijkt het je wat en wil je graag getraind worden op bewustzijn en de mogelijkheid tot anders reageren? Dan is mijn online programma ‘Relaxt meer Impact; Ontdek de kracht van een helder hoofd’ echt iets voor jou! Lees hier meer erover.

Liever eerst even een kennismaken? Je kunt ook mijn gratis e-book ‘Mag mijn hoofd even uit?” downloaden, de gratis meditatiereeks ‘Zuiver je hoofd’ volgen of contact opnemen.