Skip to main content

Hoe maak ik nu ècht verbinding nu alles online is? Dat is een vraag die ik vaak hoor en onlangs gaf ik daar een webinar over. Want verbinding dat is echt van vitaal belang in ons leven.

 

 

De verbinding verbroken

Wat we nu meemaken door Corona / Covid-19 is iets bijzonders. In maart dit jaar werden we bruut uit onze werkomgeving weg gesneden en moesten we in plaats van samen ergens werken ‘samen-alleen’ thuis werken. We gingen in een intelligente lockdown, isoleerden onszelf en we werkten alleen nog maar online. Ineens was de sociale interactie die we hadden met collega’s verbroken.

Zingeving door verbinding

Wat je zag ontstaan, is eenzaamheid. Eenzaamheid omdat we ons isoleerden en eenzaamheid omdat we niet meer konden genieten van zinvolle werkrelaties. Juist die sociale interactie geeft ons werk zin. Face to face meetings, elkaar helpen, mogelijkheden om ergens aan bij te dragen, successen vieren; het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat we zingeving ervaren in ons werk. Doordat we online moesten gaan werken, gingen die zaken verloren.

Missen van informatie nummer 1 worsteling

Ik heb een rijtje met gevaren, valkuilen en worstelingen die door online werken kunnen ontstaan waarvan ‘Achterlopen omdat je informatie mist’ misschien wel het meest op nummer 1 wordt gezet. We zien elkaar niet meer en belangrijke informatie komt dan niet meer tot je.

 5 tips die je kunnen helpen om ècht verbinding te maken

  1. Onze neiging is om vooral te focussen op de inhoud. Logisch, want we zijn bezig met de zaak draaiende te houden en alle ballen in de lucht te houden. Maar de chitchat / small talk valt daarbij weg en dat is juist de lijm om alle componenten bij elkaar te houden. Begin een meeting eens met de vraag: als je je stemming in 3 woorden zou omschrijven, welke woorden zijn dat dan?

 

  1. Je hebt nu niet de informatie hebt die je hebt als je even kan binnen lopen bij een collega. Eerder kon je zien hoe ze erbij zaten. Je krijgt een idee door andere informatie zoals een opgeruimd bureau, gewassen kleding, een uitgeslapen gezicht. Deze informatie heb jij nodig om een plaatje te vormen dus vraag ernaar en probeer de vragen zo open mogelijk te stellen bijvoorbeeld:

 

  1. Hoe ervaar jij de werkdruk?
  2. Wat vind jij van deze nieuwe indeling?
  3. Hoe gaat het thuis?

 

  1. Plan gesprekken zonder agenda of bel je collega’s eens op met de vraag: Even los van werk: Wat houdt je bezig? Wat heb je het weekend gedaan?

 

  1. Geef jezelf ook wat ruimte, stel je verwachtingen bij: het is gewoon anders dan als je elkaar in het echt ziet. Een grote misvatting is dat iedereen verwacht dat het op dezelfde voet verder gaat maar dan online. Dat is niet zo: Contact is anders en de informatie die je mist door je zintuigen te gebruiken, is er niet meer. Onze spiegelneuronen worden minder geactiveerd en dus weten we minder hoe iemand zich voelt. Het helpt als je je team vertrouwen geeft, focust op het geheel en loslaat.

 

  1. Verwacht niet van jezelf dat je overal het antwoord op moet weten. Leg het probleem voor aan je team. Betrek ze erbij. Juist dat laatste is weer een belangrijk element van zingeving en de sociale interactie die we nu zo missen.

 

Wil je meer weten? Neem contact op en we kijken naar hoe ik jou het beste kan helpen.

En wil jij weten hoe je kan loslaten en meer vertrouwen kan krijgen? Volg dan mijn training ‘Relaxt meer Impact: Ontdek de kracht van een helder hoofd’ die je gegarandeerd helpt een andere kijk op de zaken te krijgen!

En als je hiermee worstelt, dan heb ik nog een goed boek op mijn boekenpagina staan!

Delen:
Our time: 7:32pm UTC